zaterdag 18 december 2010

Verzamelen of rijden ?

Dilemma, ga ik racen met de auto die ik net gekocht heb of zet ik de auto in de vitrine. Een vraag die ons allemaal waarschijnlijk wel eens heeft bezig gehouden. Het is een moeilijke vraag aangezien een slotcar niet bedoeld is als een statische auto om alleen maar naar te kijken. Feit is wel dat de auto's steeds mooier en fragieler worden en dus ook heel mooi in de vitrine staan. Het blijft moeilijk.

Een van de eerste slotrace fabrikanten die speciaal voor de verzameling auto's uitgaf is Fly. Is Fly dan een goede investering ? In het begin leek het er wel op, gelimiteerde uitgaves van prachtige modellen. Mensen waren op slag verliefd en kochten als gekken de nieuwste modellen. De prijzen stegen en de vraag bleef lange tijd aan. Helaas werd het met een aantal modellen steeds onduidelijker wat gelimiteerd inhield. Er zijn modellen die na lange tijd nog steeds ruimschoots verkrijgbaar zijn en waarvan de prijzen dan ook steeds meer kelderden.  Tja zo gaat het met verzamelen.

Het blijkt over het algemeen dat de auto's waar gewoon mee geraced wordt, door de meeste mensen, later geld op gaan brengen. Kijk naar Fleischmann of Scalextric. Totaal niet gekocht destijds om in een vitrine te staan maar gewoon om mee te racen. Kijk maar naar Slot-it, als eerste hebben zei de Audi's uitgebracht en menig slotracer heeft zich uitgeleefd met deze snelle auto's. Niet wetende dat er van de allereerste audi's slechts een paar duizend gemaakt zijn (ter vergelijking een gelimiteerde uitgave nu van slot is is 6000 stuks). Als je nu kijkt op diverse sites wat een eerste uitgave Audi kost ga je toch even achter je oor krabbelen waarom je in godsnaam die auto gereden hebt ;-). Kortom het blijft moeilijk. Wellicht dan toch maar twee van elke auto die je mooi vind ?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen